Piilo-osaajat näkyviksi!

Piilo-osaajat näkyviksi!

Piilo-osaajat on yhteisöllinen työnhakukampanja, jonka tavoitteena on työttömyyden uudelleenmäärittely ja työnhaun vapauttaminen häpeästä. – Työtön ei tarkoita osaamatonta. Me tehdään se näkyväksi, idean äiti Jaana Saramies kertoo.

Piilo-osaajien taustayhteisönä toimii Mothers in Business eli MiB ry. Pilottivaiheessa Piilo-osaajiin ovat voineet tulla mukaan kaikki Tampereen seudun mibiläiset. Yhdistykseen saa sen nimestä huolimatta liittyä kuka tahansa. MiBin toimijoita yhdistää rakkaus uraan ja perheeseen.

Piilo-osaajien kampanjalla on ollut vaikutusta: kymmenestä siinä aloittaneesta osaajasta jo viisi on työllistynyt. – Jatkuvasti tulee uusia keskustelunavauksia ja syntyy uutta verkostoa, iloitsee kampanjan toinen puuhanainen Elina Pahta. Hän tuli Jaanan työpariksi kampanjaan, vaikka oma työpaikka olikin.

Piilo-osaajien promoottorit ovat kumpikin taloushallinnon ammattilaisia. He ovat Piilo-osaajissa päässeet tekemään ja oppimaan paljon sellaista, mikä ei taloushallinnon tavanomaisissa tehtävissä olisi ollut mahdollista. Elina on muun muassa rakentanut projektin verkkosivut ja vastaa sen visuaalisesta ilmeestä.

Jaanan ja Elinan osaaminen täydentävät hyvin toisiaan, ja positiivinen tehokaksikko saa virtaa yhteistyöstään ja kampanjan tuloksista.

– Tämä kampanja on herättänyt paljon ajatuksia ja tunteita! Meille tulee täysin tuntemattomiltakin kehitysehdotuksia ja yhteydenottoja.

Omat ideat kantavat

Jaana on saanut kampanjaa pyörittäessään paljon itsevarmuutta. – Olen huomannut, että omat ideat kantaa. Ne kannattaa sanoa ääneen, koska niistä voi tulla jotain mahtavaa.

– Ennen ajattelin, että oma pitkä työhistoria taloushallinnossa rajoittaa. Mutta ei kannata ajatella omaa osaamista putkiaivoisesti.

– Tämä on ollut tosi iloista tekemistä, ei yksin puurtamista. Minulla oli ajatus, että autan itseäni työllistymään ja siinä sivussa olen saanut auttaa muita, Jaana kuvaa. Henkilökohtainen tavoite on täyttynyt: mieluisa työpaikka löytyi. Ja työn hakeminen on ollut yhtä hauskaa kuin työ parhaimmillaan.

Kampanjan jatkosuunnitelmat ovat työn alla, ja kuulostaa siltä, että strategisen päättäväisesti yhteisöllisen työnhaun malli on tarkoitus levittää koko maahan. Pikku hiljaa vastuuta siirtyy myös lisää muille tiimin jäsenille. – Tämän kampanjan voima on niissä ihmisissä, jotka itse ovat aktiivisia työnhakijoita.

– Ollaan kiitollisia, että ollaan saatu tehdä tätä. Että on saatu elämässä jotain hyvää aikaan. Yhteistä hyvää, ei liiketoimintaa, Elina toteaa.

Elina on kivunnut projektin aikana Jaanan puhelimen soittolistalla kakkoseksi, heti aviomiehestä seuraavaksi ja äidin ohi. – Se oli yllätys, koska emme ennen projektia tunteneet toisiamme, se oli yllätys, Jaana hymyilee.

Kuvassa alhaalla vasemmalla Elina Pahta ja alhaalla keskellä idean äiti Jaana Saramies.

Vilja Paavola
vilja@osaajia.fi

Kuva: Laura Tammisto / Studio Torkkeli Oy

Etusivulle

Kommentoi tarinaa